Dziekujemy! Zadzwonimy do Ciebie o wybranej porze.
Chcesz, żebyśmy do
Ciebie oddzwonili?
TAK

Opłaty notarialne przy zakupie mieszkania, domu i działki.

Zakup nieruchomości za gotówkę czy z kredytem, koszty remontu, wydatki na meble oraz inne elementy niezbędnego wyposażenia, a do tego wynagrodzenia związane z pracą projektantów, architektów i ekip budowlanych.

Choć całość może wynieść od kilkuset tysięcy do nawet kilku milionów złotych – to wcale nie oznacza końca wydatków, na jakie musisz się przygotować, jeśli planujesz kupić dom, mieszkanie albo działkę. Kolejną grupą kosztów, które trzeba wziąć pod uwagę, są wszelkiego rodzaju opłaty notarialne i sądowe.

Jak się kształtują? Kogo dotyczą? Do kiedy trzeba je zapłacić? Poznaj dokładne stawki opłat notarialnych oraz sądowych, które obowiązują przy zakupie nieruchomości. Tego wszystkiego dowiesz się z treści poniższego artykułu.

1. Koszty podatkowe i sądowe podczas zakupu mieszkania, domu lub działki

Tego typu wydatki można podzielić na dwie zasadnicze grupy. Pierwszą z nich są zobowiązania wobec instytucji państwowych, czyli sądów oraz urzędów skarbowych. Druga to z kolei opłaty wynikające bezpośrednio z usług notarialnych.

Na jakie wydatki względem instytucji państwowych należy się przygotować podczas zakupu nieruchomości w formie mieszkania, domu, a nawet działki? Do najpopularniejszych zaliczamy te:

  • Podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC)

Jest to rodzaj podatku, który uiszcza się u Notariusza przy zawarciu transakcji kupna-sprzedaży. Nalicza się go od wartości przedmiotu sprzedaży, co w przypadku nieruchomości wynosi 2%. Występuje on jedynie przy transakcjach z rynku wtórnego, gdyż przy rynku pierwotnym występuje podatek VAT, który zazwyczaj jest doliczony przez dewelopera do ceny zakupu nieruchomości.

  • Podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC-3)

Kupujesz nieruchomość wspierając się kredytem hipotecznym? W takim razie będziesz zobowiązany do zapłaty podatku od ustanowienia hipoteki PCC-3, w wysokości 19 zł. Możesz go zapłacić bezpośrednio u Notariusza, albo w przeciągu 14 dni od aktu notarialnego we właściwym Urzędzie Skarbowym.

  • Opłata za założenie księgi wieczystej

Mieszkanie nie posiada księgi wieczystej? To warto ją założyć przy zawieraniu aktu notarialnego szczególnie, że koszt, to wydatek zaledwie 100 złotych.

  • Opłata za wpis do księgi wieczystej

W przypadku wpisu do księgi wieczystej własności, użytkowania wieczystego albo hipoteki – opłata wynosi 200 złotych. Jeżeli zlecimy to zadanie Notariuszowi, który zajmie się przygotowaniem pełnej dokumentacji – całość może wynieść od 450 do nawet 600 złotych.

  • Opłata za wykreślenie z księgi wieczystej

Koszty związane z wykreśleniem są zawsze połową tej kwoty, jaka obowiązuje za dokonanie wpisu, czyli kształtują się na poziomie 100 złotych.

2. Opłaty notarialne – cennik. Jak kształtują się stawki notariuszy?

Warto pamiętać, że opłaty ponoszone w sądzie i “skarbówce” nie są jedynymi wydatkami, z jakimi trzeba się pogodzić, podczas przeprowadzania tego typu transakcji. Do kolejnej grupy należą opłaty pobierane bezpośrednio przez notariuszy, które przyjmują formę tzw. taks notarialnych.

Poszczególne stawki taksy notarialnej są naliczane od wartości nieruchomości i kształtują się na następujących poziomach:

  • Nieruchomość o wartości 3000 zł – maksymalna opłata notarialna wynosi 100 zł.
  • Powyżej 3000 zł i poniżej 10 000 zł – maksymalna opłata to 100 zł oraz 3% liczone od kwoty powyżej 3000 zł.
  • Powyżej 10 000 zł i poniżej 30 000 zł – maksymalna opłata to 310 zł oraz 2% liczone od kwoty powyżej 10 000 zł.
  • Powyżej 30 000 zł i poniżej 60 000 zł – maksymalna opłata to 710 zł oraz 1% liczony od kwoty powyżej 30 000 zł.
  • Powyżej 60 000 zł i poniżej 1 000 000 zł – maksymalna opłata to 1010 zł oraz 0,4% liczone od kwoty powyżej 60 000 zł.
  • Powyżej 1 000 000 zł i poniżej 2 000 000 zł – maksymalna opłata to 4770 zł oraz 0,2% liczone od kwoty powyżej 1 000 000 zł.
  • Powyżej 2 000 000 zł – maksymalna opłata to 6770 zł oraz 0,25% liczone od kwoty powyżej 2 000 000 zł. Maksymalna kwota nie może wynieść więcej niż 10 000 zł.

Co istotne, do wyliczonej kwoty należy jeszcze doliczyć podatek VAT 23%.

3. Inne koszty notarialne, na które warto zwrócić uwagę

Wspomniane powyżej to jednak niejedyne wydatki, na jakie trzeba się przygotować podczas transakcji polegającej na zakupie nieruchomości. Do pozostałych zaliczamy koszty innych czynności notarialnych, w tym:

  • Opłata za wypis aktu notarialnego – w zależności od kancelarii może wahać się między 150 a 400 zł
  • Pełnomocnictwo notarialne – w zależności od kancelarii może wahać się między 120 a 400 zł
  • Sporządzenie małżeńskiej umowy majątkowej – 400 zł.

4. Kto ponosi koszty notarialne przy zakupie mieszkania, domu lub działki? Kupujący czy sprzedający nieruchomość?

Choć w tej sprawie nie obowiązują żadne jednoznaczne przepisy – zwyczajowo przyjęło się już, że wszelkie wydatki związane z przebiegiem tej transakcji pokrywa kupujący nieruchomość.

 

Nie chcesz się martwić tymi wszystkimi sprawami, a dodatkowo zyskać pewność, że ograniczysz wydatki na opłaty notarialne i sądowe do minimum?

Jeżeli poszukujesz wsparcia w załatwieniu wszelkich formalności z zakupem lub sprzedażą nieruchomości – skontaktuj się z nami. Nasze śląskie biuro nieruchomości zapewnia pełne wsparcie w procesie zakupu nieruchomości, jak i ich sprzedaży. Na co dzień współpracujemy z kilkoma zaufanymi notariuszami, co pozwala nam na sprawne porównywanie cen i wybór najbardziej korzystnego rozwiązania.

Redakcja WGN

Kontakt do agencji nieruchomości sprzedającej m.in. w Sosnowcu, Katowicach i Gliwicach

Chcesz wiedzieć więcej? :)

Skorzystaj z wygodnego formularza kontaktowego, a jeśli wolisz
- zadzwoń lub napisz na:

    Polecamy również