Dziękujemy! Zadzwonimy do Ciebie o wybranej porze.
Chcesz, żebyśmy do
Ciebie oddzwonili?
TAK

7 wskazówek, jak sprzedać mieszkanie, dom lub inną nieruchomość

Jesteś właścicielem domu, mieszkania lub innego rodzaju nieruchomości i właśnie stoisz przed wyzwaniem polegającym na jej sprzedaży? Zastanawiasz się, jakie kroki należy wykonać, aby doprowadzić do takiej transakcji, a co najważniejsze – zabezpieczyć się pod względem formalnym, jak i finansowym? Mamy dobrą wiadomość!

Właśnie z myślą o osobach takich, jak Ty stworzyliśmy ten artykuł. Znajdziesz w nim 7 bardzo konkretnych porad, które pozwolą Ci przygotować, a następnie sprawnie sprzedać swoją nieruchomość. Chcesz wiedzieć, jak to zrobić? W takim razie nie pozostaje Ci nic innego, jak przeczytać ten wpis do samego końca. Zapraszamy!

Zacznij od najważniejszego, czyli…

1… określ cenę, za którą chcesz sprzedać swoją nieruchomość

Jednym z kluczowych etapów, na który warto się skupić jest wycena Twojej nieruchomości. Jest on o tyle ważny, że błędne określenie jej wartości może być bardzo bolesne w skutkach.

Jeśli ustalona przez Ciebie cena będzie zbyt wysoka – może się okazać, że cały proces sprzedaży będzie trwał miesiące, lata, a może nie zakończy się nigdy! Jeśli cena, którą chcesz uzyskać będzie za niska – możesz stracić mnóstwo pieniędzy.

Nie wiesz, ile jest warta Twoja nieruchomość?

Skorzystaj z profesjonalnego wsparcia, które znajdziesz w naszym śląskim biurze nieruchomości. Wykorzystamy nasze doświadczenie, znajomość branży oraz rynku, a dodatkowo weźmiemy pod uwagę wiele różnych czynników wpływających na realną wartość Twojej nieruchomości. Dzięki temu zyskasz informację, ile naprawdę możesz zarobić na sprzedaży swojego domu lub mieszkania.

2. Przygotuj nieruchomość do sprzedaży

Znasz powiedzenie mówiące o tym, że “pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz”? Musisz wiedzieć, że jest to w 100-procentowa prawda, która dotyczy również sprzedaży nieruchomości. Mówiąc wprost – czysta i schludna sprzeda się za znacznie wyższą cenę, niż brudna i zapuszczona.

Jak przygotować ją do sprzedaży – jednocześnie podnosząc jej wartość o kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych? W tym miejscu mamy dla Ciebie kilka praktycznych porad, o które możesz zadbać we własnym zakresie.

Po pierwsze – zwróć uwagę na ogólną prezentację Twojej nieruchomości

Jeśli design Twojego domu lub mieszkania jest już lekko “podstarzały” – zainwestuj kilka tysięcy złotych w jego odświeżenie, a nawet “delikatny” remont. W zależności od stanu, w jakim znajduje się Twoja nieruchomość, przedsięwzięcie to może wymagać odmalowania ścian, wymiany instalacji, a nawet zakupu kilku mebli. Jeżeli jego styl jest “na czasie” – po prostu upewnij się, że nieruchomość jest wolna od wad, uszkodzeń oraz innych niedoróbek.

Po drugie – zadbaj o ład i porządek

Tutaj nie ma absolutnie żadnej wielkiej filozofii. Po prostu – kieruj się prostą zasadą, że czysta nieruchomość = wyższa wartość transakcji. Jeżeli w Twoim domu lub mieszkaniu nadal znajdują się jakiekolwiek pamiątki (zdjęcia, albumy, obrazki itp.) – postaraj się, aby zniknęły. Wszelkie prywatne akcenty mogą zniechęcić potencjalnych kupujących.

Po trzecie – odkryj pozostałe atuty sprzedawanej nieruchomości

Zastanów się, co jeszcze może sprawić, że w oczach Twoich klientów zyska ona na wartości. Jeśli Twoje mieszkanie posiada komórkę lokatorską – pamiętaj, aby zadbać także o jej wygląd. Posprzątaj w niej, a jeśli będzie to potrzebne – pozbądź się wszelkich zalegających przedmiotów. Jeśli Twój dom posiada ogródek – zrób to samo, co z komórką, czyli posprzątaj i spraw, aby prezentował się najlepiej, jak tylko się da!

3. Zaopatrz się we wszelkie niezbędne dokumenty potrzebne do sprzedaży

Jeżeli udało Ci się odrobić powyższą “pracę domową” – pora na kolejny krok, tym razem związany z kwestiami formalnymi. Zanim zdecydujesz o wystawieniu swojej nieruchomości na sprzedaż – pamiętaj o przygotowaniu całej kluczowej dokumentacji.

Do dokumentów, które będą Ci potrzebne podczas przeprowadzania transakcji zaliczamy między innymi takie, jak: podstawa nabycia domu lub mieszkania, potwierdzenie uregulowania ewentualnych kwestii spadkowych czy związanych z darowizną, pełnomocnictwa (jeśli zachodzi taka potrzeba), weryfikacja poprawności zapisów w Księgach Wieczystych, zaświadczenie o braku zalegania z opłatami, oddania do użytkowania.

P.S. Lista dokumentów, które mogą Ci się przydać jest znacznie dłuższa (zawiera ponad 30 pozycji!). Jeśli nie masz do tego głowy lub chcesz, aby wyręczyli Cię w tym specjaliści – skontaktuj się z naszym biurem nieruchomości ze Śląska.

4. Traf prosto do potencjalnych odbiorców zainteresowanych zakupem Twojej nieruchomości

Jeżeli udało Ci się dotrzeć do tego punktu – gratulacje! Wszelkie formalności masz już za sobą. Teraz pora przejść do konkretów i sprawić, aby pojawili się pierwsi potencjalni kupcy 😊! Jak to zrobić? Przede wszystkim dopilnuj, aby ogłoszenie o sprzedaży Twojej nieruchomości pojawiło się we wszystkich kluczowych miejscach. Możesz do tego wykorzystać popularne portale takie, jak: otodom, OLX, gratka itp., a także skorzystać profesjonalnej pomocy fachowców – takich, jak my 😉! Portale internetowe są ważne, ale własna ogólnopolska baza klienta jest kluczem do skutecznej sprzedaży w najlepszej możliwej cenie.

Co powinno znaleźć się w ogłoszeniu dotyczącym sprzedaży nieruchomości?

Idealne ogłoszenie, które nie tylko przyciągnie, ale przede wszystkim przekona klientów właśnie do Ciebie, powinno zawierać:

  • Profesjonalny opis sprzedawanej nieruchomości

Potraktuj treść ogłoszenia jako swego rodzaju sprzedawcę, który będzie odpowiadał za prezentowanie Twojej nieruchomości przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Zawrzyj w nim wszelkie istotne informacje, które mogą działać na Twoją korzyść. Poinformuj o zaletach samej nieruchomości, a także atrakcjach i dodatkach związanych z jej lokalizacją.

  • Wysokiej jakości zdjęcia

Pokaż swój dom, działkę lub mieszkanie z jak najlepszej strony – wykorzystując do tego profesjonalny sprzęt fotograficzny, drona czy kamerę. Dobre zdjęcia powinny prezentować całą dostępną przestrzeń oraz wszelkie mocne strony. W tym miejscu możesz “pokusić się” także o przygotowanie filmu ukazującego całą nieruchomość.

  • Dane techniczne

Pamiętaj, aby w treści Twojego ogłoszenia znalazły się też kluczowe dane takie, jak: powierzchnia, rodzaj własności, wysokość czynszu i innych opłat, a także inne informacje mogące mieć wpływ na sprzedaż. Niezbędny okaże się również rzut techniczny nieruchomości zawierający wszelkie wymiary oraz możliwości przebudowy.

5. Zorganizuj prezentację i oprowadź ich wewnątrz oraz na zewnątrz nieruchomości

A gdy już pojawią się pierwsi zainteresowani Twoim domem bądź mieszkaniem… Oprowadź ich po nieruchomości – jednocześnie pamiętając o podkreślaniu jej zalet 😉.

6. Przygotuj się do przeprowadzenia transakcji sprzedaży

Upewnij się, że potencjalny kupujący dysponuje odpowiednimi środkami (lub zdolnością kredytową), które umożliwią mu przeprowadzenie transakcji kupna sprzedaży. Jeśli tak – podpiszcie dokładnie zredagowaną umowę przedwstępną, która skutecznie zabezpieczy wszystkie Wasze interesy.

Porady:

Taka umowa powinna zostać przygotowana przez dział prawny, który dopilnuje, aby znalazły się w niej wszelkie niezbędne zapisy dotyczące m. in. terminów sprzedaży, zorganizowania kompletu dokumentów, terminów płatności, jak i wydania nieruchomości w posiadanie.

Weryfikacja kredytowa kupującego powinna się odbyć przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy. Takie działanie pozwoli Ci uniknąć sytuacji, w których mogłoby się okazać, że po wielu miesiącach oczekiwania – Twój klient nie posiada odpowiedniej zdolności kredytowej lub obiecywanej gotówki.

Pamiętaj o pozostałych formalnościach towarzyszących procesowi sprzedaży nieruchomości

Mamy tu na myśli chociażby sporządzenie aktu notarialnego (w tym miejscu upewnij się, że dokumenty nie zawiera żadnych błędów) oraz innych dokumentów (np. z urzędu gminy, miasta lub starostwa powiatowego).

7. Sprzedaj nieruchomość!

Gdy cała żmudna droga będzie już za Tobą – przystąp do transakcji sprzedaży domu, działki lub mieszkania. Zadbaj o obecność sprawdzonego notariusza, który odpowie za bezpieczeństwo, a także pamiętaj o kwestiach związanych z przepisaniem mediów (prądu, gazu, wody, c.o., itp.) czy protokolarnym potwierdzeniu stanu technicznego i wyposażenia. Jeżeli zrobisz to zgodnie z naszą instrukcją – szczere gratulacje! Właśnie udało Ci się sprzedać Twoją nieruchomość!

Brzmi skomplikowanie i czujesz, że możesz sobie z tym nie poradzić?

Jeśli podczas zapoznawania się z tym artykułem kilka razy zdarzyło Ci “złapać się za głowę” – pamiętaj, że nie musisz robić tego osobiście. Skontaktuj się z naszą agencją nieruchomości, a z przyjemnością pomożemy Ci w sprawnym, szybkim i bezpiecznym przeprowadzeniu transakcji sprzedaży. W ramach naszych usług zapewnimy Ci pełne wsparcie, a co najważniejsze – dopilnujemy, aby Twoja własność została uzyskała realną, ale i satysfakcjonującą cenę.

Krzysztof Badan

Właściciel | Starszy Doradca

Kontakt do agencji nieruchomości działającej m.in. w Sosnowcu, Katowicach i Tarnowskich Górach

Potrzebujesz więcej informacji? ZADZWOŃ

Skorzystaj z wygodnego formularza kontaktowego, zadzwoń lub po prostu napisz:

    Polecamy również
    posrednik nieruchomosci katowice
    20 stycznia 2021Rynek nieruchomości

    Nagroda "Orły Nieruchomości 2021"

    CZYTAJ